انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل پشم سنگ ضد حریق ترین عایق است. به دلیل مقاومت بالا در برابر آتشسوزی، مکان هایی که با آتش سر و کار دارند و یا درجه حرارت بالایی دارد از ساندویج پنل پشم سنگ استفاد می کنند. الیاف پشم سنگ تا بیش از هزار درجه حرارت را تحمل میکند و از دودزایی جلوگیری می کند به همین دلیل ترکیبات مسمومیت زا تولید نمی کند. از دیگر ویژگی های این عایق صرفه جویی در انرژی است. همچنین به دلیل خاصیت آکوستیک آن، عایق بسیار خوبی برای صدا نیز می باشد.

ساندویچ پانل پلی استایرن که نام دیگر آن پلاستوفوم است و از لایه میانی یونولیت به صورت گلوله های فشرده شده تولید شده بسیار کم وزن است و به هر فرم و ضخامتی میتوان تولید کرد. البته برای استفاده به عنوان عایق باید از نوع ضخیم آن استفاده کرد. این نوع ساندویچ پانل عایق خوبی برای صدا و رطوبت است. از معایب این عایق، شعله ور شدن آن است. البته عایق پلی استایرن دو نوع قابل اشتعال و غیر قابل اشتعال دارد ولی در کل مقاومت چندانی در برابر آتش ندارد.

ساندویچ پانل پلی یورتان از لایه میانی بسیار سخت تولید شده که ضد خوردگی و ضد زنگ است. این عایق کاملا ضد حریق بوده و به دلیل قیمت مناسب آن، در عایق بندی ساختمان های پیش ساخته کاربرد دارد. این نوع عایق از ورود هوا، رطوبت و صدا کاملا جلوگیری میکند و مانع از رشد هرگونه باکتری و میکروب و قارچ است. دوام، عمر مفید، وزن کم و مقاومت در برابر خوردگی حشرات از دیگر محاست این عایق می باشد.

ساندویچ پانل XPS از فوم های ایکس پی اس تولید شده که به دلیل استحکام بالا، تاثیر فوق العاده در سبک سازی و مقاوم سازی در برابر زلزله، مورد توجه کارشناسان واقع شده است. این عایق به صورت تزریقی تولید و فرایند گرماده انجام می شود به همین خاطر از فشردگی بالایی برخوردار است. عایق اکس پی اس در مقابل گرما و سرما، رطوبت، صوت، کپک، نفوذ حشرات و ورود موجودات مزاحم مقاومت دارد. عایق اکس پی اس از نظر کیفیت تفاوتی با پلی یورتان ندارد ولی از نظر قیمت بسیار به صرفه تر و ارزان تر است. تنها مشکل این عایق این است که چون بسیار محکم است آنرا نمی توان به صورت ذوزنقه فرم داد و برای فرم ذوزنقه فوم پلی استایرن را جایگزین می کنند.