روش و معیارخرید سوله دست دوم چیست؟

انتخاب سوله دست دوم و استوک به چند عامل در خرید بستگی دارد تا از خرید سوله راضی و نیاز شما را برطرف کند

 خرید سوله دست دوم شامل معیار های زیر می باشد:

الف -ابعاد سوله دست دوم

برای خرید سوله دست دوم  طول، عرض و ارتفاع سوله با مشخصات درخواستی خریدار مطابقت دارد یا خیر. در بسیاری از موارد دیده شده زمان ارائه مشخصات طول و عرض سوله، افراد بعضی اوقات آکس تا آکس اندازه داده شده و بعضی اوقات پشت تا پشت و در زمان اجرای فنداسیون سوله دست دوم بعضا برعکس اجرا شده و همین امر باعث می شود نصب سوله امکان پذیر نگردد و مشکلات زیادی ایجاد می نماید و یا در مواردی امکان اینکه قبل از خرید سوله دست دوم صورت پذیرد. فنداسیونن اجرا شده و در کنترل ابعاد طولی و عرضی هریک از طرفین خریدار و فروشنده سوله دست دوم ابعاد را در آکس تا آکس و پشت تا پشت حساب گردد که می توان قبل از اجرای فنداسیون نقشه سوله دست دوم را تهیه کرد و پس از هزینه های مکرر این سوله دست دوم از سوله نو هم گران تر تمام می شود.(بعضی اوقات خریدار پس از فنداسیون اقدام به خرید سوله می کند که می توان در کارگاه ساخت سوله را اصلاح و با نقشه منطبق کرد که شامل هزینه تغییرات میشود.)

ب-وزن سوله دست دوم

یکی از مقیاس خریداری شده در سوله دست دوم وزن می باشد که در صورت استاندارد بودن سوله دست دوم و نصب بودن در محل منطبق با مشخصات زمین شناسی و منطقه ای محل جدید  می تواند قیمت قابل مقایسه باشد و اگر سوله سبکتر یا سنگینتر از سوله مورد نیازمان باشد یا هزینه اضافی را متحمل میشویم یا که سوله غیر استاندارد برای کارمان نصب کرده ایم  و در صورت خرید بصورت وزنی از کیفیت و استاندارد حدودی سوله اگاه میشویم ، کما اینکه سوله های متری فاقد مشخصات استاندارد و متعلقات کامل می باشند و حتی از ورقهای سبک الیاژی ساخته شده و بعنوان سوله دست دوم بفروش می رسند.

کیفیت سوله دست دوم: 

هنگام  خرید سوله دست دوم و استوک بررسی  مقدار اصطکاک سوله دست دوم و یا پوسیدگی قطعات  اسکلت فلزی و خوردگی اهن الات  اهمیت ویژه ای دارد چراکه در مقایسه مدت زمان استفاده مفید از سازه باید پوسیدگی در نظر گرفته شود. مثلا سوله ای در اب و هوای شرجی مثل شمال کشور یا سوله های شیمیایی درصد خورندگی بسیار بالا و عمر اسکلت و اهن الات سوله ملاک نیست و سلامت فلز سوله و ورق اهن و گالوانیزه سقف مهم می باشد.

اتصالات سوله دست دوم:

در تعریف سوله یعنی سقف شیب دار با اتصالات پیچ و مهره ای در زمان خرید سوله دست دوم باید معیار خرید سوله دست دوم را مورد بررسی قرار داد و دقت نمود که سازه هایی که شبیه سوله هستند و دارای اتصالات جوشی می باشد دارای استحکام کمتر و هزینه بیشتری هستند. در بعضی موارد دیده شده از سوله های بسیار قدیمی طرح فلنچ های خورشیدی استفاده کرده و قسمت فلنچ خورشیدی برش خورده و فلنچ های جدید نصب شده و جوشکاری می شود که این کار به دلیل وجود سوراخ های اضافه و متعدد در قسمت سر ستون غیر استاندارد و خطرناک می باشد. در قسمت بعدی به پیچ و مهره های سوله دست دوم باید توجه نمود چراکه پیچ و مهره های دست دوم و زنگ خورده قابل استفاده نیست و اگر هم بتوان استفاده نمود به دلیل زمان بیشتر و نیروی انسانی بیشتر و استحکام کمتر آن مقرون به صرفه نیست. لذا در سوله دست دوم از پیچ و مهره های نو باید استفاده نمود.

محل اجرای سوله دست دوم:

در بسیاری از موارد دیده شده خریداران سوله دست دوم بدون در نظر گرفتن محل اجرای سوله نسبت به میزان بارش برف و وزش باد و زلزله سوله را خریداری نموده و نصب می نماید و در زمان بحران دچار خسارت های جبران ناپذیری می شود. چراکه بسیاری از سوله های دست دوم پس از مونتاژ شدن از محل اولیه بدون در نظر گرفتن موارد ایمنی سازه نسبت به محل جدید نصب می گردد. در محل اجرای سوله دست دوم به رنگ و زیر سازی سوله دست دوم نیز باید توجه ویژه ای نمود چراکه در مناطق مرطوب و گرم از رنگ های معمولی و یا بازسازی شده نمی توان استفاده کرد، چراکه بازدهی زمانی استفاده مفید از سازه را تا 10 برابر کاهش می دهد. برای مثال اگر سوله سازی برای مناطق خشک کشور باشد و پس از مدتی بازشده و دارای پوسیدگی باشد و حتی مجددا رنگ آمیزی گردد، در مناطق گرم و مرطوب در عرض چند سال سریع اکسیده شده وو ظاهر بسیار بدی پیدا کرده و غیر قابل استفاده می گردد و غالبا در این مناطق استفاده از سوله نو با زیر سازی سند بلاست و رنگ های چند لایه مقاوم به رطوبت مثل زیر رنگ زینک ریچ و نهایی اپوکسی و پلی ارتان توصیه می گردد.