انواع پشم شیشه

3 مدل پشم شیشه‌ در بازار ایران تولید و مصرف می شود که برای کاربردهای متفاوت استفاده میشود:

الف)پشم شیشه رولی (پتویی)

ب) پشم شیشه پانل (تخته‌ای)

عایق لوله (عایق پیش‌ساخته)

ب) شاخص‌های فنی:

مهمترین عامل  جهت انتخاب بهتر پشم شیشه:

۱ـ دانسیته Density (وزن یک مترمکعب پشم شیشه در واحد کیلوگرم را دانسیته می‌نامند.که از دانسیته 8 تا 100 در بازار موجود می باشد)

۲ـ ضخامت Thickness  ( یکی از عوامل مهم در ضرایب مقاومت حرارتی، انتقال حرارتی و جذب صوت ضخ‌امت می باشد با ضخامت‌های ۲۵ و ۵۰ میلیمتر بیشترین مصرف را در ایران دارند.)

۳ـ نوع لفاف (روکش) Facing (برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و اب به پشم شیشه استفاده میشود تا از خاصیت عایق صوت و حرارت ان کاسته نگردد)

لفاف‌ها به دو صورت کاغذی (K) و آلومینیومی (AL) تولید که ،لفاف‌های آلومینیومی خود به دو نوع مسلح (AR) و ساده (KA) تقسیم و نوع مسلح آن بیشترین سهم را در بازار ایران به خود اختصاص داده است.

برای عایق‌کاری لوله‌های تأسیسات و فضاهایی که با سقف کاذب پوشانیده می‌شوند تا از دید مستقیم مخفی بمانند، معمولاً‌ از عایق‌هایی با روکش‌ کاغذی استفاده می‌شود. در مواردی مانند پوشش سقف سوله و سالن‌های تولید که نیاز به انعکاس نور و بهره‌گیری از روشنایی بیشتر ضروری می‌باشد، همچنین در فضاهای باز که در دید مستقیم است، از عایق‌هایی با روکش (AL) استفاده می‌شود.

جهت ایجاد تنوع در فضاهای تولید، لفاف‌های رنگی محصول این شرکت می‌تواند فضایی بسیار شاد و متنوع را در اختیار صاحبان صنعت قرار دهد. با استفاده از این نوع لفاف در پوشش سقف سوله و سالن می‌توان محیطی زیبا و متنوع برای بهره‌وری هرچه بهتر ایجاد نمود.

کلیه لفاف‌های تولیدی شرکت پشم شیشه پارس دارای عرض ۱۲۰۰ میلیمتر بوده و در صورت ارائه سفارش خاص، عرض محصولات مطابق با نیاز مصرف‌کننده قابل تریم (برش) خواهد بود.

تقسیم‌بندی پشم شیشه بر اساس مصرف

پشم شیشه بدون لفاف Un facing:

این پشم شیشه دارای هیچ‌گونه لفافی نبوده و با نام پشم شیشه پتویی نیز شناخته می‌شود که معمولاً برای دیگ‌های بخار و سیستم‌های دوجداره، دیگ‌های شوفاژ، آبگرمکن، اجاق گاز و کلیه لوازم و محصولاتی که دارای سیستم‌های حرارتی مستقیم می‌باشند، مورد مصرف قرار می‌گیرد و در بعضی موارد نیز در سقف سالنها و سوله‌هایی که بصورت دولایه پوشش می‌شوند، از این نوع پشم شیشه استفاده می‌گردد.

پشم شیشه با لفاف کاغذ کرافت K:

این نوع پشم شیشه که با لفاف کاغذ کرافت پوشش داده شده است، علاوه بر کاربرد درتأسیسات ساختمانی و صنعتی، ایزوله کردن لوله‌های آب سرد و گرم، سقف‌های دوجداره سالن‌های تولید دام و طیور نیز مورد مصرف می‌باشد و معمولاً با ضخامت‌های ۲۵ و ۵۰ میلیمتر تولید می‌گردد.

پشم شیشه با لفاف کاغذ آلومینیوم مسلح پلی‌اتیلن‌دار با نخ شیشه FEGK و کاغذ آلومینیوم ساده پلی‌اتیلن‌دار FEK:

این پشم شیشه که در ضخامت‌های ۲۵ و ۵۰ میلیمتر و با دانسیته‌های ۱۰، ۱۲، ۱۶، ۲۰ تولید می‌گردد، بیشترین حجم مصرف بازار ایران را تشکیل می‌دهد.

ضخامت ۲۵ میلیمتر معمولاً برای کانال‌های انتقال هوا و پوشش لوله‌ها در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد و ضخامت ۵۰ میلیمتر جهت پوشش سقف سوله و سالن تولید کارخانجات، مرغداری‌ها، دامداری‌ها و سایر مراکز صنعتی، قابلیت مصرف داشته که با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه باید از دانسیته‌های مختلف بهره برد.

حداقل دانسیته (D) جهت پوشش سقف سوله و سالن ۱۲D و ضخامت ۵۰ میلیمتر می‌باشد.

پشم شیشه با انواع لفاف‌های رنگی C-VAPOR RETARDERS:

مدت زمان زیادی است که تمام سالن‌ها و سوله‌ها با عایق پشم شیشه و روکش کاغذ آلومینیوم ساده و مسلح پوشش داده می‌شوند و همواره کسانی که در این محیط‌ها فعالیت می‌نمایند رنگ یکنواخت نقره‌ای فویل آلومینیوم که به مرور زمان تیره می‌گردد را مشاهده می‌کنند. فلز آلومینیوم بدلیل ماهیت فیزیکی خود میل زیادی به ترکیب و واکنش با گاز اکسیژن موجود در هوا داشته و پس از واکنش، یک لایه بسیار نازک از اکسید آلومینیوم در سطح فلز تشکیل می‌دهد که رنگ آن تیره‌تر از خود آلومینیوم است.

شرکت پشم شیشه پارس، برای اولین بار و به منظور ایجاد تنوع، شادابی و زیبایی در فضاهای صنعتی اقدام به تولید پشم شیشه با لفاف‌های کاغذ آلومینیوم ساده و مسلح پلی اتیلن‌دار به صورت رنگی (در رنگهای شاد و متنوع) نموده است.

انتخاب این نوع لفاف برای پشم شیشه، مصرف‌کنندگان و صنعتگران را قادر خواهد ساخت که با استفاده از رنگهای شاد و متنوع در پوشش سقف سازه‌ها با کمترین هزینه، محیطی سرشار از انرژی و پویایی به همراه تأثیرات روحی و روانی مثبت در جهت افزایش بهره‌وری نیروهای انسانی فراهم آورند.

از دیگر مزایای این نوع پوشش، بهره‌مندی از کاهش اثر گذشت زمان و حذف خستگی‌های مفرط حاصل از کار در محیط‌های نازیبا می‌باشد.

پانل

پانل تخته‌ای دارای جرم حجی بالاتری نسبت به پشم شیشه‌های رولی بوده و به عنوان عایق حرارتی و صوتی در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. عایق پانل در ابعاد ۱۲۰۰۱۰۰۰ میلیمتر تولید می‌گردد که در صورت نیاز، امکان تولید آن در ابعاد گوناگون نیز وجود دارد. حداقل دانسیته در پانل تخته‌ای ۲۸ کیلوگرم بر مترمکعب و حداکثر ۱۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب می‌باشد. بیشترین مصرف این نوع پشم شیشه در دیوارها، سردخانه‌ها، استودیوهای ضبط صدا، تالارهای تئاتر و سینما می‌باشد.

عایق لوله:

عایق پیش‌ساخته‌ای است که با دانسیته‌های مختلف جهت پوشش سطح خارجی لوله‌های آب گرم و سرد تأسیسات ساختمانهای عظیم و سیستم‌های انتقالی صنایع گاز و پتروشیمی به کار می‌رود.

طول عایق لوله از ۹۰۰ میلیمتر تا ۱۲۰۰ میلیمتر و ضخامت آن ۲۵ یا ۵۰ میلیمتر است که با توجه به سایز لوله‌ها از ۲/۱ اینچ تا ۲۵ اینچ قابل تولید می‌باشد.