تفاوت پشم شیشه با پشم سنگ

سوالی که قبل از انتخاب نوع عایق پرسیده می شود این است که دلیل عایقکاری ساختمان چیست و یا عایقکاری چه لزومی برای ساختمان ها دارد؟

در پاسخ این سوال باید گفت که مهمترین دلیل عایقکاری ساختمان ها، حفظ دمای داخلی، جلوگیری از ورود و خروج صدا و همچنین حفظ تعادل رطوبت است.

حالا پرسیده می شود که از عایق های موجود در بازار (پشم سنگ و پشم شیشه) کدام بهتر است؟ برای مشخص کردن اینکه کدام عایق مناسبتر است بهترین راه مشورت با یک متخصص معماری می باشد. انتخاب نوع عایق بستگی به کاربری، دمای محیط و ساختار ساختمان دارد.

اکنون به بررسی چند تفاوت از عایقهای پشم سنگ و پشم شیشه می پردازیم.

در مواد اولیه پشم سنگ از سنگ اذرین یا بازالت استفاده می شود و پشم شیشه از مذاب شیشه بدست می اید. پشم سنگ نسبت به پشم شیشه متراکم تر است و مقاومت گرمایی بیشتری دارد. به همین دلیل در برابر اتش و اتشسوزی مقاومت بیشتری نسبت به پشم شیشه دارد. مقاومت حرارتي عایق پشم سنگ با ضخامت آن رابطه مستقيم دارد و دانسيته هر دو محصول در کارايي و ميزان عملکرد موثر است. پشم سنگ علاوه بر عایق حرارتی، عایق صوت خوبی نیز می باشد و کمتر باعث ورود و خروج صدا می شود. عایق های پشم شیشه به راحتی بریده می شوند در نتیجه کار کردن با پشم شیشه نسبت به پشم سنگ آسان تر می باشد.

و در نهایت با توجه به محل نصب، انتخاب پشم سنگ یا پشم شیشه راحت تر می شود یعنی بهتر است برای سقف سوله ها یا ساختمان ها از پشم شیشه و برای دیوارها و کف از پشم سنگ استفاده شود.